22. 10. 2024 | Zamppera

Červený trpaslík ve filmu, který nikdy nevznikl

V roce 2000 se Červený trpaslík vydal na cestu za hranice televizních obrazovek a jeho cílem byla plátna kin. Tento filmový projekt, s hotovým scénářem a více než 30 jeho verzemi, storyboardy a ranou fází předprodukce, měl slíbený rozpočet až 13 milionů liber, avšak svou cestu nedokončil. Jak o filmu informovaly oficiální zdroje, s jakými podvodnými nabídkami se produkční tým musel potýkat a jak na tento projekt nahlíží Doug Naylor dvacet let po jeho oznámení?

O čem měl být?

“V daleké budoucnosti se podaří Homo Sapienoids, dalšímu vývojovému stupni lidské evoluce – děsivé kombinaci masa a stroje, ovládnout celou sluneční soustavu a prakticky vyhladit lidstvo. Jediní lidé, kteří přežili, tvoří posádky nákladních vesmírných lodí, které opustily Zemi ještě před vypuknutím konfliktu. Homo Sapienoids vysílá do vesmíru flotilu Loďstva smrti, aby hledala nákladní lodě a likvidovala je. Jsou nelítostně ničeny jedna za druhou, až v celém vesmíru zůstane jen jedna jediná – její jméno je Červený trpaslík…”

První nabídka na film

V roce 1999 dostal Doug Naylor nabídku od společnosti Miramax, která se podílela na tvorbě Pulp Fiction a v dnešní době je z 49 procent vlastněna Paramount Global. O tento příběh se podělil s fanoušky:

„Společnost byla ochotná do toho investovat, pokud bych souhlasil s obsazením amerických herců. Z nějakého šíleného důvodu jsem řekl: ‚Ne.‘ Řekl jsem, že musíme použít britské herce. Oni navrhli: ‚Co takhle kompromis? Co kdybychom místo toho použili britské filmové hvězdy?‘ Zasmál jsem se a zeptal se: ‚Jako kdo?‘ To je pravda. Přísahám, že je to pravda. Řekli: ‚Co takhle… Hugh Grant? Mohl by být Lister. A co dělá Emma Thompson v těchto dnech? Mohla by být Kochanská.‘ Poděkoval jsem jim za jejich čas a utekl jsem z budovy.“

Vypadalo to slibně – jak o filmu informoval oficiální web

“Film Červeného trpaslíka”  ·  20. listopadu 2000

„V srpnu 2000 se oficiálně potvrdilo, že se hlavní obsazení Červeného trpaslíka vrátí ve filmové verzi. … Film, jehož název a děj ještě nebyly potvrzeny, by se měl začít natáčet na jaře 2001, přičemž natáčení s herci je plánováno od května.

“Exkluzivně o filmu”  ·  2. února 2001

„Scénárista Doug Naylor a režisér Ed Bye se sešli v kanceláři v Shepperton Studios, kde pracují na scénáři – jehož název zatím nebyl zveřejněn – a připravují se na natáčení v létě. Zatím není známo nic o zápletce filmu, který by měl být uveden do kin v roce 2002. Ale prý si při vytváření dějové linie museli Doug a Ed objednat další špendlíky na nástěnku…“

Herci se schází na čtení scénáře  ·  23. března 2001

„Dne 22. března se herci a štáb filmu Červený trpaslík setkali ve studiu Shepperton na první oficiální čtení scénáře. Čtení se zúčastnili Craig Charles, Chris Barrie, Danny John-Jules, Robert Llewellyn, Chloë AnnettNorman Lovett, stejně jako Mac McDonald…“

“Nejnovější termíny filmu”  ·  11. května 2001

„Film Červeného trpaslíka je stále v před-předprodukci, přičemž storyboardový umělec Jim Cornish pracuje na seznamu záběrů od režiséra, zatímco zbytek štábu se postupně formuje. Natáčení by mělo začít v září a trvat tři měsíce, aby byl dostatek času na postprodukci, kterou tak složitý film vyžaduje. … Premiéra je zatím plánována na léto 2002. S novými díly Star Wars, Matrix a Star Trek…“

“Zkoušky začínají”  ·  25. května 2001

„Po přečtení scénáře v březnu se hlavní obsazení sešlo na další zkoušky. Zkoušky probíhají z nejnovějšího návrhu scénáře, který prošel obvyklými úpravami od posledního setkání…“

“Velkolepý film”  ·  22. června 2001

„Začal proces výroby nového Krytonova kostýmu, což zahrnovalo kompletní odlitek těla, rukou a hlavy Roberta Llewellyna.“

“Nejnovější zprávy o filmu”  ·  13. července 2001

„Je to příběh úplně sám o sobě. Příběh začíná před začátkem série a pokračuje směrem, kterým seriál nešel. Takže je nasměrován a má svůj vlastní příběh, a přitom je stále schopen sestavit obsazení, které známe a milujeme.“

  • Popsal Naylor příběh filmu pro fan klub Červeného trpaslíka

“Novinky o filmu”  ·  13. září 2002

„Jsme již v před-před-produkci, se skutečnou předprodukcí začneme v listopadu. Produkce plně začne na začátku března. … Je to kombinace termínů, rozpočtu, nestability finančních zdrojů a další produkce. Čekáme, až Chris BarrieHarvey Harrison (kameraman) dokončí Laru Croft 2.“

  • Odpověděl producent Charles Armitage oficiálnímu webu na otázky ohledně aktuálního stavu filmu a jeho zpoždění.

“Informace o filmovém štábu”  ·  18. října 2002

„Film se může natáčet v Austrálii. V současné době probíhají přípravné práce. Produkce filmu začne krátce po dokončení předprodukce a datum vydání bude následovat,“

  • Informoval oficiální web po boku s kontaktními údaji a informacemi pro zájemce z filmového oboru, kteří by se mohli chtít podílet na tvorbě filmu.

“Tvoření filmu”  ·  18. dubna 2003

Doug Naylor je v současné době v Austrálii, kde zkoumá vybavení různých filmových studií a zahajuje předběžné designové práce pro zamýšlené natáčení koncem září

“Původně jsme plánovali Shepperton, ale v té době nám bylo řečeno, že nejsou k dispozici žádná studia. Hledali jsme všude – Německo, Rakousko, Itálii – a nakonec Richard Taylor doporučil Austrálii. Byli jsme potěšeni vším, co jsme zde zjistili. Austrálie je právě teď hlavním městem sci-fi světa. Hvězdné války, Matrix, Farscape… Je to ideální místo pro Červeného trpaslíka,“ prohlásil Doug Naylor.

Bylo to dlouhé, ale konečně se film Červeného trpaslíka stává realitou.”

  • Stálo v posledním oznámení z oficiálního webu.

V tomto oznámení byla zveřejněna infografika a spolu s ní i to, o čem měl film být. Jak přesně popisoval děj, jste si mohli přečíst na začátku článku.

Jak o filmu informoval web cervenytrpaslik.cz: https://www.cervenytrpaslik.eu/zajimavosti/film/ 

Ale já lhal… víc!

Doug Naylor se ocitl v situaci, kdy mu údajný „vévoda z Manchesteru“ nabídl financování filmu ve výši 60 milionů liber. Naylor měl okamžité pochybnosti o pravdivosti tohoto tvrzení, které se nakonec ukázaly jako opodstatněné. Pro jejich schůzku vévoda navrhl, aby mu Naylor zaplatil letenky do Anglie a nechal ho u sebe přespat. Později se vévoda pokusil prokázat své finance falšovaným bankovním výpisem, což se nezdařilo, a Naylor se rozhodl komunikaci ukončit. Podle Naylora vypadal výpis z účtu na první pohled jako velmi špatný pokus o podvod. Později se ukázalo, že tento “vévoda” měl v minulosti kriminální problémy.

Sám Naylor přiznal, že se během plánování filmu ocitl v situaci, kdy musel fanouškům lhát. Po vévodovi přišel další člověk, který Naylorovi navrhl předstírat, že má zajištěné finance pro uskutečnění projektu, aby nalákal investory. Tento člověk však později Naylora informoval, že musí z projektu vycouvat kvůli „změnám v plánech“, což se ukázalo jako označení pro jeho nástup do vězení. Stejně jako vévoda se i tento člověk pokoušel získat peníze podvodem.

Další problémy s hledáním financí

Místo falešných nabídek a podvodů se Naylor setkal i s utajováním informací. Připojil se k organizaci, která měla pomoci s financováním britských filmů. Když po roce této spolupráce neviděli ani cent, zjistil, že organizace investorům ani neřekla, do jakých projektů by měli investovat. Organizace se domnívala, že zmínit investorům Červeného trpaslíka by nic nezměnilo.

Film byl třikrát odmítnut Britskou filmovou radou (British Film Council). Podle nich byl film příliš komerční a nepotřeboval jejich pomoc.

Sám Naylor přiznal, že ačkoliv byl Červený trpaslík hit a fyzická média se dobře prodávala, Grant Naylor Productions z těchto prodejů získávali malé výdělky. Spousta peněz ze seriálu se rozdělila mezi ně, distributory a BBC. Nebylo tak možné z těchto peněz financovat výrobu filmu.

Co z filmu zůstalo?

Model Červeného trpaslíka

Ačkoliv byl model původně postaven pro remaster prvních tří sérií a osmou sérii pořadu, kvůli finančním důvodům byly místo toho vytvořeny CGI záběry. Původní testovací záběry pro tento film nám však ukázaly celý postavený model lodi plující vesmírem, který do té doby sloužil jako předloha pro jeho počítačovou verzi. Tento model se používá od desáté série dodnes. Devátá série obsahovala příliš málo záběrů, aby se vyplatilo model oprášit, ale pro pokračování ho oprášili, zkrátili a slepili zpátky.

O remasteru si můžete přečíst zde: Remaster první až třetí série (1998)

Původní model měřil na délku 183 centimetrů, podle Naylora měl tento nový prodloužený model 365 centimetrů. Podle něj dává větší smysl, aby Červený trpaslík jako těžební loď byl rozsáhlejší do délky než původní model.

ℹ️ Testovací záběr modelu, který byl vytvořen pro film, se dostal do dokumentu Re-Dwarf, který se věnoval tvorbě remasteru prvních tří sérií. Jedná se také o jediný povedený záběr modelu, který jej ukazuje plout vesmírem.

Skici a návrhy

Několik konceptů bylo nalezeno na bleším trhu v dobré kondici. Po jejich zveřejnění byl kontaktován D. Lavery, který potvrdil, že v konceptech poznává svou práci.

Vice naleznete zde: https://www.reddwarfprops.com/red-dwarf-movie-concept-art/ 

Nápady

Několik nápadů se dostalo do pozdějších epizod seriálu. Mezi tyto případy patří epizoda Citróny (S10 E3); původně měl na operačním stole skončit kapitán Hollister, nikoliv Ježíš. Richard Naylor (Dougův syn, který se podílí na nejnovějších Trpaslíkovských projektech) odhaduje, že se možná jeden moment nebo vtip z tohoto filmu dostal i do televizního speciálu Země zaslíbená.

Další modely

Části některých modelů vytvořených pro film byly nakonec použity ve filmu Moon z roku 2009 od režiséra Duncana Jonese.

Jak Doug Naylor vzpomíná na film?

„Film v podstatě narazil do zdi. Bylo to mnohokrát blízko, kdy to skutečně vypadalo, že peníze budou k dispozici – a vždy to ztroskotalo. A naposledy to ztroskotalo, protože nám BBC nechtěla poskytnout televizní smlouvu – takže jinými slovy, nechtěli koupit film. A tak se všichni ptali: ‚Proč? Seriál byl opravdu úspěšný, musí na tom být něco špatného, pokud ho nechtějí koupit.‘ A jejich postoj k tomu je, že nebudou kupovat jednotlivé filmy a nejsou připraveni udělat výjimku pro něco jako je Červený trpaslík. A někteří lidé v BBC, opravdu vysoce postavení lidé, to považovali za skandální – ale to je pravidlo.“

  • Pověděl Naylor fanouškům z webu Ganymede & Titan.

„… Kdybych mohl vrátit čas, určitě bych natočil sedmou sérii Červeného trpaslíka před živým publikem, ale tehdy jsem úplně uvěřil argumentu, že se chystáme natočit film. S odstupem času bych těch 10 let své kariéry nepromarnil psaním scénářů k filmu, protože to bylo naprosté plýtvání časem, ale tehdy mi bylo řečeno, že obdržíme rozpočet a já tomu věřil.“

  • Naylor odpověděl webu WhatCulture na otázku, zda by něco změnil, kdyby mohl.

Jak to pokračovalo se seriálem po ukončení práce na filmu?

Během práce na filmu a ještě pár let po jejich ukončení BBC pokračovala ve vydávání seriálu na DVD a k nim natáčela nový bonusový materiál. Mimo klasický seriál vyšla v roce 2006 hra Beat the Geek: interaktivní kvízová hra.

„Už se nezajímají o typ diváků, které pořad dříve přitahoval.“

  • O postoji BBC k seriálu informoval Seb Patrick z conu Dimension Jump v roce 2007, mělo se jednat o zprávu od samotného Douga Naylora, ale není známo, koho přesně z BBC citoval.

V listopadu téhož roku BBC vydala The Bodysnatcher Collection – DVD box set s remasterem prvních tří sérií a rekonstrukcí dvou nevytvořených epizod. Je to poslední DVD od BBC, které obsahuje jimi nově vytvořený materiál. Ačkoliv poté vydali ještě blu-ray remaster, ten obsahuje pouze upravenou podobu seriálu bez nového materiálu.

„No, na konci dne to můžeme udělat s BBC jen tehdy, pokud o to BBC budou mít zájem. A vlastně je ironické, že na kanále Dave – což je odnož BBC – to jde dobře.“

  • Prozradil Doug Naylor v rozhovoru pro fanouškovský web Ganymede & Titan v prosinci roku 2007.

Stanice Dave požádala Naylora, zda by bylo možné natočit pro stanici několik krátkých televizních vstupů, ve kterých by se objevili herci i v kostýmech. Naylor jim navrhl, že místo krátkých scének mohou natočit rovnou nové epizody.

A tak v září roku 2008 bylo oznámeno, že se Červený trpaslík vrátí na televizní obrazovky. Toto oznámení uvádělo, že se dočkáme speciálu o čtyřech půlhodinových segmentech – dvou epizodách, dokumentu o tvorbě speciálu a dalším doplňkovém materiálu (v oznámení neodtajněném). Dnes již víme, že šlo o minisérii Zpátky na Zemi, která se místo dvou epizod dočkala rovnou tří, a také Director’s cutu, dokumentu o vytvoření série, herci komentované epizody, Naylorem komentovaný Director’s cut a další bonusový materiál.

Ať mají fanoušci na Zpátky na Zemi jakýkoliv názor, nebýt to o úspěšná série pro stanici Dave, nebylo by natočeno několik dalších sérií a ani by nevznikl televizní film. A to několik dalších sérií a televizní film, i když na první pohled jasně nenesoucí odkaz filmu Červeného trpaslíka, který se nikdy nedostal na plátna kin.

Náhodný fakt na konec

V roce 2010 se na webu eBay objevila nabídka slibující první stránku filmového scénáře i s podpisem Craiga Charlese. Později se zjistilo, že se jednalo o věrohodného prodejce, nabídka ale byla chyba a nejednalo se o scénář k filmu. Nabídka tak byla později změněna.

Comments are closed.