14. 09. 2017 | Hildegarde Lanstromová
Červený trpaslík se vrátil (nejen) na britské obrazovky po 10 letech – a to stylově na stanici Dave. Do režisérského křesla usednul sám Doug Naylor. Natáčelo se pár dní v Manchesteru, na Coronation street, v Sheppertonských studiích pak nejdéle. Kvůli omezenému rozpočtu přišel seriál o živé publikum, ale naproti tomu se mohlo investovat do nových kulis a natáčet před zeleným plátnem, které umožnilo mnohem lepší efekty (těch bylo přes 250).
Natáčelo se na tři části – posledního ledna, 16.-27. února a 6.-8. března 2009.
Pro 21. výročí seriálu stvořil Doug Naylor příběh, který byl zčásti přepracováním, znovuobjevením, ale i oslavou původního díla. Hned zpočátku bylo rozhodnuto, že se nebude vracet k otevřenému konci 8. série. Doug zároveň cítil, že 9 let pauzy dává postavám i celému ději něco, z čeho můžou později těžit – jakousi novou zápletku na pozadí celého děje. Z Rimmera je opět hologram, posádka zmizela stejně záhadně, jako Lister přišel o Kochanskou. V podstatě se dostáváme opět do podobné situace, jaká nastala v prvním díle.
V ději je také využito odkazu na jeden z předchozích dílů – Zpátky do reality, kde byla posádka napadena olihní beznaděje, a díky halucinacím se všichni čtyři ocitli ve svém nejhorším snu vůbec. Listerova existence tak dostala opět nějaký smysl, když se vyhrabával z osamění a vracel se zpět do svých kolejí.
Během hledání nápadů přišla k Dougovi myšlenka na paralelu k Blade Runneru a chytil tak za pačesy šanci trochu zparodovat tento film. Zároveň tu ale byla trocha tragického obsahu díky hrozbě smrti hlavních postav, i když spíše pro parodii, než pro emoční náboj.
Ačkoliv mělo Back to Earth mít pouze dva díly, další nápady a přepisování způsobilo, že se musel přidat ještě jeden díl, aby se vše vešlo. A původní myšlenka, že informace o útěku Kochanské by měla být pouze bonusem na DVD, byla nakonec také zavržena pro větší emotivní nádech série. Kochanská se původně neměla objevit vůbec, její účast v sérii byla přidána až po rozšíření o další díl a vyřešení problémů v rozpočtu se stálým herci.
První náměty scénáře postrádaly i další klíčové prvky: Oliheň neměla mít schopnost halucinačních dimenzionálních skoků. Tato byla přidána až později k napravení obrovské hrozby hned na kraji příběhu a také pro lepší vysvětlení cestování mezi dimenzemi. Katěrina to ale i tak zvládla skvěle. I když měla být ponechána svému osudu na Trpaslíkovi, bylo pak rozhodnuto, že jakožto Rimmerův nepřítel musí být náležitě pokořena. Nápad strčit ji pod projíždějící auto dostal jeden z producentů, ale jednou z verzí bylo i to, že ji Rimmer udá ochrance v obchodě, která jí zatkne za ničení obchodu.
Casting
Ukrutně nízký rozpočet omezoval i počet herců. Doug původně doufal, že se v nové řadě nějakým způsobem objeví Norman (Holly), Mac McDonald (Hollister) i Chloë Anett (Kochanská), ale první verze scénářů postrádaly všechny tři zmíněné. Norman si i přesto vyblokoval místo v diáři a netrpělivě čekal, zda se v seriálu opět ukáže. K tomu ale bohužel nedošlo, neboť scénář s ním ve finále nepočítal. I přesto, že se neukázal ani Hollister, Kochanská se svým způsobem na chvilku vrátila, i když to vlastně byla Chloë…
Katěrina v podání Sophie Winkleman byla odhalena na fotkách s H na čele, což rozvířilo dlouho stojaté vody Trpaslíka. A shodou náhod se zrovna ve stejnou dobu objevilo oznámení, že se bude vdávat za jistého člena královské rodiny.
Produkce
Od natáčení před živým publikem bylo upuštěno nejen kvůli nízkému rozpočtu – hodně scén by muselo být předtočeno, příběh to svým způsobem také nedovoloval a chyběla možnost přestavět rychle scénu před publikem. Pozitivem bylo, že chybějící publikum vlastně nemohlo nic prozradit.
Všechno začalo na Coronation street s Kosmikem, který byl zdrojem spousty problémů, včetně zabouchnutých klíčků uvnitř, které zdržovaly už tak dost nabitý program. Štáb doslova honil denní světlo dokud to jen trochu šlo, pak pokračovali v interiérech.
Mezi natáčením v Manchesteru a návratem do studia uběhly dva týdny a ze dvou dílů byli najednou tři. A to taky způsobilo nutnost, aby Craig předaboval jednu svou replikum z hospody, protože z druhého dílu se stal třetí…
Nenatočená zůstala bohužel scéna, kde Lister prochází obchoďákem a po mnoha letech znovu objevuje život na Zemi. Jediné, co zůstalo, bylo dítě plivající kávová zrnka.
Výlet, který musela posádka podniknout, způsobil menší potíže – Kosmik ve svém provedení totiž nemohl na silnici, a tak ho museli vézt na nízkém podvále. Pozornému divákovi neunikne, že v těchto scénách je v autě jenom Kocour a Lister.
Vystřižena byla scéna, kde Rimmer s Listerem čekají na návrat Krytona s Kocourem – nezapadala do třídílového konceptu.
Kostýmy
Zpátky se vrátila Listerova bunda, stejně jako Kocourův pásek s přeskou „CAT“. Rimmerova uniforma se také vrátila do dřívějších období. Ale nejlepším ze všech byl Kocourův růžový oblek z lycry, která mění svoje vlastnosti podle teploty, takže můžete mrznout a péct se zároveň. Nechyběla ani Krytonova křidélka a Listerův prehistorický potápěčský oblek. Kostým Swallowa – tvůrce nosů vzniknul z několik replikantů. Tvůrce a Kochanská se oba dočkali Bladerunnerovského vzhledu.
Kulisy
Velká část kulis vlastně kulisami ani nebyla – třeba jen ve Světě nosů šlo o obyčejné igelitové pytle, paluba G bylo vlastně jen zelené plátno, z šikovně osvětleného zázemí se staly schody do sklepa a garáže, Chinatown bylo jen místo mezi studii. Opravdu stvořená byla ubikace, která byla nezvykle uzavřená (normálně mívají tyhle „pokoje“ jen tři stěny) a autobusová zastávka.
Manuály Vesmírného sboru apod. se vytvořily nově, přidala se spoustě dalších detailů – pivní kapačka, nová Listerova kytara, helma Seana Conneryho z filmu Outland, do poliček přišly knihy z Dougovy kanceláře, přibylo i pár plakátů. Dveře do výtahu byly použity do všech scén, kde byly třeba.
Pokud vás zajímá víc, pusťte si dokument „Making of Back to Earth“.